Tien dingen die je nog niet wist over de menopauze

Menopauze tips

Handige weetjes over de menopauze en overgang

Wist jij dat de overgang en menopauze niet hetzelfde zijn? Misschien zijn er wel meer dingen die je niet wist over deze periode in het leven van de vrouw. Maar die toch best handig zijn om te weten. We hebben er tien voor je op een rijtje gezet.

Menopauze

1. De overgang en menopauze zijn niet hetzelfde. De menopauze is het moment dat je als vrouw niet meer vruchtbaar bent en om precies te zijn je laatste menstruatie. Je produceert hierna geen eicellen meer en menstrueert niet meer. De overgang is de - hoe verrassend - overgangsperiode van nog vruchtbaar naar niet meer vruchtbaar zijn. Dit alles wordt gestuurd door je hormonen.

2. De overgang gaat gepaard met (meestal onaangename) lichamelijke verschijnselen zoals opvliegers, nachtelijk transpireren en gewichtstoename. Dit komt door veranderingen van hormoonspiegels in je lichaam. Maar ook geestelijk kun je het een en ander meemaken. Zo kun je last hebben van stemmingswisselingen.

3. Een onregelmatige menstruatie is een van de eerste tekenen dat je in de overgang komt.

4. De overgang begint meestal tussen de 45 en 55 jaar. De exacte leeftijd en de duur van de overgang verschilt van vrouw tot vrouw. Bekijk ook hoelang duurt de overgang.

5. Na de overgang komen je hormonen tot rust en ontstaat een nieuwe hormonale balans. Totdat de nieuwe balans bereikt is, zijn ook aan deze periode verschijnselen verbonden zoals vaginale droogheid, minder zin in seks, sneller blaasontsteking en een droge en minder elastische huid. Ook typische overgangssymptomen, zoals moodswings, komen nog voor ná de menopauze. Je lichaam is dan nog steeds op zoek naar die nieuwe hormonale balans.

6. Rond de overgang kan je minder zin krijgen om voor iedereen te zorgen en sociaal te doen.

Dat komt omdat de spiegel van het hormoon oxytocine, ook wel het knuffel- en zorghormoon genoemd, daalt. Je bent minder ‘naar buiten’ gericht en bent liever op jezelf.

7. Voor de overgang worden je botten onder andere beschermd door de hormonen oestrogeen en progesteron. Vanaf de overgang dalen deze hormoonwaarden, waardoor er botontkalking kan ontstaan. Voeding met voldoende calcium ondersteunt de botten. Calcium zit in onder andere melkproducten.

8. Door alle veranderingen in de hormoonhuishouding kunnen vrouwen gaan twijfelen over bijvoorbeeld hun huidige baan en wat ze willen gaan doen in de toekomst.

Menopauze

9. Zink en vitamine B6 dragen bij aan een normale hormoonhuishouding. Magnesium, B12, B1, B3 en biotine zijn goed voor de gemoedstoestand. De Gezondheidsraad adviseert vrouwen in de overgang ook om dagelijks 10 µg extra vitamine D te nemen.

10.Een natuurlijk middel bij overgangsverschijnselen is de plant zilverkaars. Zilverkaars helpt bij nachtelijk transpireren en opvliegers.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer