Thuiswerkblessures: zo voorkom je nek- en rugklachten

Header_Thuiswerkblessures zo voorkom je nek- en rugklachten

Tips om blessures en klachten door het thuiswerken te voorkomen

Een stijve nek, pijnlijke rug en last van je armen? Nu je thuis achter de laptop werkt, liggen dit soort thuiswerkblessures op de loer. Want op kantoor heb je waarschijnlijk een perfect ingerichte werkplek met een ergonomische bureaustoel en een verstelbaar bureau. Maar thuis aan de keukentafel heb je die luxe niet. Wat nu? Check deze thuiswerktips om rug- en nekklachten door het thuiswerken te voorkomen.

De juiste werkhouding

Als je veel achter de computer werkt, is een juiste werkhouding belangrijk. Op kantoor heeft je werkgever daarom waarschijnlijk speciaal meubilair en computerbenodigdheden. Deze zorgen ervoor dat je een goede werkhouding kunt aannemen. Maar als je thuiswerkt is dat een ander verhaal. En nu veel mensen door de coronacrisis elke dag vanuit huis werken, lopen ze meer risico op een stijve nek, gespannen schouders en een pijnlijke rug. Daarnaast is ook uit onderzoek gebleken dat je minder productief bent als je een verkeerde werkhouding hebt. Tijd om daar wat aan te doen dus!

Tips voor een goede thuiswerkplek

Wil je nek- en rugproblemen door het thuiswerken voorkomen? Zorg dan voor een zo goed mogelijke werkplek en neem voldoende pauzes. Deze tips helpen je:

  • Gebruik een los toetsenbord bij je laptop. Je kan je laptop dan op een verhoging of een stapel boeken zetten waardoor je niet voorover hoeft te buigen als je naar je beeldscherm kijkt. Je kunt het laptopscherm dan op ooghoogte zetten.
  • Schuif je stoel altijd goed aan, anders strek je je armen te veel. Als je met gestrekte armen typt, heb je meer spanning in je nek-, schouder- en armspieren.
  • Is je stoel wat te laag? Leg er dan een kussen in zodat je een betere houding aan tafel aanneemt.
  • Ga niet onderuitgezakt zitten. Eventjes is niet zo erg, maar als je voor langere tijd zo werkt, krijg je hier last van.
  • Je voeten moeten beide plat op de grond kunnen staan met je knieën op heuphoogte. Lukt dit niet? Zet dan een voetenbankje of een stapeltje boeken onder je voeten voor de juiste houding.
Sfeerbeeld_Thuiswerkblessures zo voorkom je nek- en rugklachten
  • Zorg dat je af en toe even opstaat van je werkplek. Op kantoor loop je ongemerkt regelmatig even naar de koffieautomaat, de printer of een collega. Maar thuis doe je dat niet. Verplicht jezelf om elke half uur even rond te lopen. Haal wat drinken voor jezelf, geef je kat een knuffel of zet even een was aan.
  • Voel je dat je nek en schouders wat stijf worden? Draai dan even met je schouders naar achteren. Zo hou je je spieren soepel.

Heb je toch last van de spieren in je nek, schouders, armen of rug gekregen? Verlicht de pijn dan met de Hansaplast Spiral Heat Multipurpose Warmtepleister of het Therapearl Multizones Warm-koud Kompres. Je mag natuurlijk ook altijd aan je partner vragen of hij of zij je even wilt masseren.

Ben jij benieuwd naar ons hele kompressen assortiment? Ga dan snel naar de webshop!

van 0.00 12.99

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer