Wat is spanningshoofdpijn?

Young African man touching head with hands and keeping eyes closed while sitting on the sofa at home

Je hebt vast wel eens hoofdpijn gehad na een hele dag naar een scherm te hebben gestaard of je vaste kop koffie 's morgens te hebben overgeslagen. De kans is groot dat die hoofdpijn spanningshoofdpijn was. Bij spanningshoofdpijn voelen je spieren in je hoofd, nek, schouders en ogen gespannen aan. Het pijnniveau verschilt per persoon en varieert van mild tot ernstig. Een persoon kan soms in één maand maar liefst 15 keer spanningshoofdpijn hebben. Het wordt vaak gezegd dat spanningshoofdpijn aanvoelt alsof er een strakke band om je voorhoofd zit. Erg onaangenaam dus.

van 0.00 0.59

Hoe je van spanningshoofdpijn af kunt komen

Er zijn 3 belangrijke manieren om spanningshoofdpijn aan te pakken: je spieren ontspannen, lichaamsbeweging en pijnstillers. We lichten ze hier alle drie toe:

Neem en massage

Er is geen betere manier dan een massage om je spieren helemaal te laten ontspannen. Massages nemen de spanning weg en kalmeren je gedachten. En laten we eerlijk zijn, het is ook gewoon heerlijk om je af en toe eens lekker te laten verwennen. Dus, is het misschien tijd om een afspraak te maken bij dat wellnesscenter bij je in de buurt?

Waar wordt spanningshoofdpijn door veroorzaakt?

Zoals we al zeiden helpt het niet als je uren achter je laptop zit. Maar zijn er ook nog andere oorzaken? Ja, die zijn er zeker. Spanningshoofdpijn kan ook worden veroorzaakt door:

  • bezorgdheid en stress,
  • moeheid,
  • fel zonlicht,
  • uitdroging,
  • een gebrek aan lichaamsbeweging.

Maar ook dingen als knijpen met je ogen, een slechte houding, lawaai, bepaalde geuren en het overslaan van maaltijden kunnen de oorzaak zijn. Het is dan ook geen wonder dat spanningshoofdpijn veel voorkomt.

Shot of a young businessman experiencing stress during a late night at work

Lichaamsbeweging

Of je het nu gelooft of niet, van lichaamsbeweging zal je hoofdpijn minder worden. Door te sporten ontspan je je spieren en neemt je stressniveau af. Dit zijn de twee belangrijkste oorzaken van spanningshoofdpijn. We raden je aan een lichte cardiosessie te doen op de crosstrainer of een tijdje te joggen op de loopband. Door oefeningen voor je rug, nek en schouders te doen die je weerstand verhogen, zal je hoofdpijn ook minder worden. Het komt er eigenlijk op neer dat alles waardoor je bloed sneller gaat stromen, je ademhaling versnelt en je spieren ontspannen, je hoofdpijn zal verminderen.

Pijnstillers

Soms is het gewoon makkelijker om medicijnen te slikken, dat weten wij ook wel. En al helemaal als je snelle resultaten wilt. Paracetamol, ibuprofen en aspirine zijn zonder recept verkrijgbaar en het is bewezen dat ze helpen bij hoofdpijn. Vergeet niet altijd de instructies in de bijsluiter te lezen voordat je deze geneesmiddelen inneemt.

Voor kinderen onder de 16 raden we aspirine niet aan en zwangere vrouwen moeten ibuprofen vermijden in hun derde semester, aangezien dit middel negatieve gevolgen voor de baby kan hebben.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer