Minimaliseer het ongemak van urine-incontinentie

Always

Drie oefeningen om je bekkenbodem te versterken

Wat kun je als vrouw doen om het effect van urine-incontinentie op je dagelijks leven te minimaliseren? 1 op 3 vrouwen lijdt aan incontinentie. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat het je niet belemmert om de dingen te doen die je wil doen?

Niet alle vrouwen met urineverlies hebben medische therapie of chirurgie nodig. Bekkenbodemoefeningen, mits correct en regelmatig uitgevoerd, kunnen een wereld van verschil maken. Een zwakke bekkenbodem komt vaak voor, zeker bij vrouwen die kinderen hebben gekregen, hun menopauze hebben gehad of overgewicht hebben.

Ontdek hier eenvoudige bekkenbodemoefeningen die je welzijn snel verbeteren.

  1. Nadat je nog even naar het toilet bent geweest, ga je in een comfortabele houding rechtop zitten met gekruiste benen. Of ga liggen met gebogen knieën.
    Span de spieren rond je vagina aan. Doe alsof je vagina een lift is en je naar boven gaat. Let wel dat je hierbij niet je bil- of dijspieren gebruikt.
    Houd minstens 4 seconden vast. Hoe vaker je dit doet, hoe ‘hoger’ je kunt gaan.
    Adem langzaam uit door je mond en laat langzaam los. Herhaal tien keer, drie keer per dag. Probeer deze bekkenbodemoefeningen elke dag te doen.
  2. Een andere oefening is op de grond liggen en langzaam je billen omhoog brengen. Houd je spieren gespannen, houd deze positie vast en laat langzaam weer los. Probeer deze oefening regelmatig te doen.
  3. Stevige billen helpen je bekkenbodem verstevigen. Met gebogen knieën en handen op de vloer til je je linkerbeen naar omhoog en naar achteren zonder je heupen te bewegen. Hou één minuut vast en doe vervolgens het andere been. Herhaal dit drie tot vijf keer per been en hou telkens minimaal 4 seconden vast. Hoe vaker je dit doet, hoe ‘hoger’ je kunt gaan.
bekkenbodemspieroefening
bekkenbodemspieroefening
bekkenbodemspieroefening

Hoe weet je of de bekkenbodemoefeningen resultaat hebben?

Je kunt je bekkenbodemspieren heel eenvoudig testen met een stop-starttest. Stop de urinestroom halverwege je toiletbezoek door je spieren aan te spannen. Als dit steeds beter gaat, weet je dat de oefeningen effect hebben.
Als je twijfelt is het zeker de moeite waard om een afspraak met je huisarts te maken. Deze kan je, indien nodig, doorverwijzen naar een gespecialiseerde fysiotherapeut.

Laat incontinentie je niet belemmeren

Always Discreet is een incontinentiebescherming die een verschil maakt voor vrouwen over de hele wereld. Always Discreet beschermt je de hele dag door, waardoor je je niet meer onzeker hoeft te voelen bij ongewenst urineverlies. Er zijn verschillende soorten Always Discreet, dus er is altijd een passende oplossing. Inlegkruisjes zijn bijvoorbeeld perfect voor licht urineverlies, terwijl verband of broekjes geschikt zijn voor vrouwen die meer bescherming nodig hebben.
Vooruit plannen helpt. Plan je toiletbezoekjes als je op stap bent. Er zijn speciale smartphone-apps die je het dichtstbijzijnde toilet helpen te vinden.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer