Migraine? Zo sla je terug!

migraine

Tijd om migraine aan te pakken

Migraine is niet leuk. Het lijkt vanuit het niets op te komen en je bent er dagenlang door aan bed gekluisterd. Het slechte nieuws? Migraine valt niet te genezen. En het goede? Je kunt deze extreme hoofdpijn wel voorkomen en behandelen. Als je de hoofdpijn echt niet meer verdraagt, ben je met deze tips snel weer op de been.

Maar eerst … wat is migraine?

Het is moeilijk uit te leggen wat migraine precies is. Vooral aan mensen die nooit hebben ervaren hoe migraine voelt. Bovendien is er nog altijd veel onduidelijkheid over het ontstaan van migraine.

Migraine is een aandoening waarbij, na een spontane tijdelijke vernauwing van bloedvaten in de hersenen, aanvallen ontstaan die juist zorgen voor verwijding van de bloedvaten. En dat leidt vaak tot hevige, kloppende hoofdpijn. Maar migraine is allesbehalve een ‘gewone hoofdpijn’.

Wist je dat migraine voornamelijk voorkomt bij vrouwen tussen de 20 en de 45 jaar oud?

van 0.00 1.49

Wanneer de migraine toeslaat

Medicijnen

Het eerste wat in je opkomt is pijnstillers slikken. Doe dat ook vooral! Ibuprofen, paracetamol, aspirine: het werkt allemaal. Als je moet overgeven of misselijk bent, kun je daar beter speciale medicijnen voor slikken. Deze gaan niet alleen de misselijkheid tegen, maar verhelpen ook de andere symptomen van migraine. Vraag ernaar bij je huisarts.

Kom snel in actie

We overdrijven niet als we zeggen dat migraine een race tegen de klok is. Hoe langer je ermee blijft rondlopen, hoe minder goed de behandeling zal aanslaan. Neem direct medicijnen zodra je merkt dat de symptomen opkomen. Als je te lang wacht, werken ze niet meer. Probeer ook zo snel mogelijk koolhydraten te eten en een glas water te drinken. Ga daarna een paar minuten liggen in een donkere ruimte.

Migraine voorkomen

Een overdaad aan pijnstillers

Het is niet zo goed voor je om bij elk ongemak meteen naar pijnstillers te grijpen. Als je te veel medicijnen gebruikt, kun je daar namelijk ook hoofdpijn en migraine van krijgen. Gebruik je ten minste twee keer per week pijnstillers? Dan is het tijd om dat af te gaan bouwen. Je zal niet alleen minder last hebben van migraine, maar de pijnstillers zullen ook beter werken wanneer je ze echt nodig hebt. Overleg hierover met je huisarts.

migraine

Evalueer je eetpatroon

We vinden het heel vervelend om dit te moeten zeggen, maar je migraine kan worden veroorzaakt door je eetpatroon. Probeer minder trans- en verzadigde vetten en zout te eten en minder alcohol en cafeïne te drinken. Het is ook belangrijk dat je regelmatig eet. Als er veel tijd zit tussen je maaltijden, kan dat tot migraine leiden. Als je 5 keer per dag iets kleins eet in plaats van 3 keer een grote maaltijd, kan dit de migraine verminderen. Het is ook heel belangrijk dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Probeer ten minste 8 glazen water per dag te drinken.

Onderzoek waar jouw migraine vandaan komt

Als je regelmatig last hebt van migraine, is het een goed idee om een dagboek bij te houden. Wat had je precies gegeten en gedaan toen je last kreeg van migraine? Schrijf alles op. Vergelijk je aantekeningen en probeer een patroon te ontdekken. Sommige mensen krijgen last van migraine als ze bepaalde voedingsmiddelen eten en bij anderen wordt de migraine juist veroorzaakt door stress of hun slaappatroon.

Vermijd alcohol en sigaretten

Alcohol kan een migraineaanval veroorzaken. Naast de andere slechte invloeden op de gezondheid, kan roken ook migraine veroorzaken. Oppassen met deze twee dus!

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer