Met deze tips slaap jij dit studiejaar als een roos!

Sleepzz student start studiejaar

Hé jij daar, slaap je wel genoeg?

Het studiejaar is net begonnen. Voel jij je nu alweer moe en is alle energie die je tijdens de vakantie hebt opgedaan als sneeuw voor de zon verdwenen? Zorg dan voor een goede nachtrust. Deze is om veel redenen belangrijk. We zetten ze hier voor je op een rijtje en geven je tips om weer heerlijk te slapen.

van 0.00 15.59

Waarom slaap je slecht?

Weet jij waarom je slecht slaapt? Werk je tot ’s avonds laat aan je scriptie, haal je nachten door om je huiswerk af te krijgen of ben je vaak tot laat in de kroeg te vinden? Allemaal niet goed voor je nachtrust.

Weet jij eigenlijk waarom slaap zo belangrijk is? Het heeft veel invloed op je lichaam:

  • Een goede slaper eet minder. Als je te weinig slaapt, heb je overdag meer zin in eten en ongezond voedsel. Als je niet genoeg slaapt, heb je daarom meer kans op overgewicht.
  • Goed slapen zorgt voor een betere productiviteit en concentratie. Als je goed uitgerust bent, is het makkelijker om goed op te letten tijdens de les en kun je je beter op je leerstof concentreren. Je zult merken dat het leren zelfs sneller gaat!
Sleepzz vermoeidheid slecht slapen
  • Als je niet goed slaapt, heeft dat invloed op je immuunsysteem. Je bent vatbaarder voor bijvoorbeeld griep en verkoudheid. En daar zit je tijdens je tentamens niet op te wachten.
  • Als je te weinig slaapt, ben je vaak chagrijniger. En dat is niet zo gezellig als je ’s avonds nog even gaat borrelen met vrienden.

Praktische tips voor een goede nachtrust

Oké, het is duidelijk dat goed slapen belangrijk is. Je schoolprestaties verbeteren en je hebt meer energie om daarnaast ook nog gezellige dingen met vrienden te doen.

Met deze praktische tips zorg je dat je goed slaapt:

1. Je slaapkamer is je slaapkamer.

Hier slaap je en meer niet. En dat is misschien lastig als je een kleine studentenkamer hebt. Probeer de ruimte zo rustig, donker en koel mogelijk te houden. Maak je bed elke ochtend netjes op en zorg voor zo min mogelijk rommel.

2. Zorg dat je ’s nachts niet gestoord wordt.

Doe bijvoorbeeld oordopjes in als je in een rumoerige buurt woont. Ook ideaal voor huisgenoten die midden in de nacht met veel lawaai thuiskomen.

3. Ontwikkel een goed slaapritme.

Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en om dezelfde tijd weer op te staan. Hou elke dag hetzelfde ritueel aan voor je op bed gaat: geniet van een warme douche, trek je pyjama aan, poets je tanden en lees daarna bijvoorbeeld nog even een goed boek om te ontspannen.

4. Drink genoeg, maar niet te veel net voor het slapen gaan.

Met een volle blaas val je maar moeilijk in slaap.

5. Drink je graag een biertje of wijntje?

Als je slecht slaapt, is het misschien beter om deze even te laten staan. Je valt misschien wel makkelijker in slaap, maar je slaapt vaak minder goed.

6. Eet niet te zwaar voor je gaat slapen.

Nog even een pizza of een patatje eten voor je gaat slapen is dan ook niet verstandig.

Extra ondersteuning

Kun je wat extra ondersteuning gebruiken bij het slapen? Probeer dan bijvoorbeeld eens Sleepzz Melatonine Forte 5 Mg Tabletten of Valdispert Nacht Extra Sterk Tabletten. Ze zijn zonder recept verkrijgbaar en geven geen gewenning of bijwerkingen.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer