Kruidvat Blog

Met deze 4 simpele trucs val je binnen no time in slaap

Header_Met deze 4 simpele trucs val je binnen no time in slaap

Mindfulness helpt je om beter te slapen

Lig je ook uren te woelen en draaien voor je eindelijk in slaap valt? Vaak komt dat doordat je te veel ligt te piekeren en te druk bezig bent met je gedachten. Maar daar is wat aan te doen. Er zijn verschillende mindfulnesstechnieken die je kunnen helpen je gedachten uit te schakelen en makkelijker in slaap te vallen. Ontdek ze hier!

1 – Het nieuwe schaapjes tellen
Je hebt vast wel eens de tip gehad om schaapjes te tellen als je niet kunt slapen. Maar als zeker honderd schaapjes in je gedachten over een hekje gesprongen zijn, is het heel frustrerend als je nog steeds niet slaapt. Zeker omdat je dan langzaam gek wordt van al die beesten.

Tel daarom geen schaapjes, maar tel terug en begin bij 1.000. Wedden dat je in slaap valt voor je bij 950 bent? Je dwingt jezelf namelijk om je te focussen op iets simpels waardoor je niet meer de kans hebt om te piekeren.

2 – Mediteer voor het slapengaan
Slaapmeditatie is een populaire manier om te helpen bij het in slaap vallen. Steeds meer mensen mediteren daarom voor het slapengaan. Je concentreert je hierbij op je ademhaling waardoor je gedachtes rustig worden en je makkelijker in slaap valt. Daarnaast zorgt het mediteren er ook voor dat de hoeveelheid cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd, in je lichaam daalt.

3 – Gebruik bewust je zintuigen
Een andere manier om je gedachten rustig te krijgen, is het bewust gebruiken van je zintuigen voor je gaat slapen. Gebruik één voor één je zintuigen om bewust dingen in je op te nemen. Kijk naar vijf voorwerpen in je kamer, luister daarna naar vier geluiden, voel drie dingen en ruik twee geuren. Als laatste benoem je iets dat je op dat moment proeft. Doe dit alles heel bewust.

4 – Focus op je ademhaling
Kun je niet slapen? Ga dan eens bewust op je ademhaling letten. Adem diep in en daarna rustig weer uit. Voel hoe je lichaam de lucht opneemt en weer uitblaast. Door dit heel bewust te volgen, ontspant je lichaam en worden je gedachten rustiger.

Sfeerbeeld- Met deze 4 simpele trucs val je binnen no time in slaap

Slaap lekker!

Ben jij benieuwd naar ons hele Gezond en Intiem assortiment? Ga dan snel naar onze webshop!

close

Vorige

Weer uit eten? Zo zorg je goed voor je maag
close

Volgende

Jeukende plekken, rode schilfers of blaasjes:...