Kom in beweging tegen gewrichtspijn

Voltaren-Kom-in-beweging-tegen-gewrichtspijn-header

Gewrichtspijn: welke sporten zijn geschikt?

Heb je last van gewrichtspijn door artrose, overbelasting of artritis? Dan weet je dat dit best lastig kan zijn in je dagelijkse leven. Vooral de gewrichten in je schouders, nek, rug, heupen en knieën kunnen stijf en pijnlijk aanvoelen. Gelukkig zijn er oplossingen die het leven met gewrichtspijn een stukje prettiger maken. Lees daarom de tips die we voor je hebben verzameld, want er is meer mogelijk dan je denkt.

Gewrichtspijn? Blijf er niet mee zitten!

Wanneer bewegen pijn doet, heb je misschien de neiging om dit te vermijden en om het rustig aan te doen. Toch is het belangrijk om in beweging te blijven, zelfs wanneer een ontstoken gewricht warm, rood of dik is. Want wist je dat beweging kan voorkomen dat de pijn verergert of terugkomt? Je versterkt namelijk de spieren rondom het pijnlijke gewricht. Hierdoor krijgt het meer steun en voelt minder pijnlijk aan. Bovendien blijven je spieren en gewrichten soepel bij een actieve levensstijl. Wees dus niet bang om te bewegen.

Welke sporten zijn geschikt bij gewrichtspijn?

Bij gewrichtspijn kies je het best een sport die je spieren traint zonder je gewrichten zwaar te belasten. We gaan hieronder kort in op elke sport die je met gewrichtspijn kunt beoefenen, en waarom deze zo goed voor je is.

Voltaren-Kom-in-beweging-tegen-gewrichtspijn-sfeerbeeld

 

1. Fietsen

Wanneer je fietst, hoeven je benen je lichaamsgewicht niet te dragen: minimale gewrichtsbelasting dus. De bewegingen zijn goed voor de spieren in je boven- en onderbenen en rondom je knie. Vermijd de mountainbike, maar stap gerust op een gewone fiets of hometrainer.

2. Zwemmen en Aquarobics

Zwemmen en aquarobics zorgen voor een minimale belasting van je gewrichten, doordat het water je hele lichaam ondersteunt. Zwem of beweeg met rustige bewegen om je gewrichten zo min mogelijk te belasten.

3. Wandelen en Nordic Walking

Daar waar hardlopen je knieën en enkels te veel belast, doet wandelen dit amper. Een wandeling met hoogteverschillen versterkt je spieren nog beter. Trek in dat geval wel goede wandelschoenen aan!

4. Yoga

Yoga-oefeningen zijn goed voor je lichaam en geest. De meeste oefeningen zijn prima geschikt voor mensen met gewrichtspijn.

5. Crosstrainer

Met een crosstrainer train je meerdere spiergroepen tegelijk zonder je gewrichten te belasten. Dit fitnessapparaat combineert de bewegingen van fietsen en hardlopen, zonder dat dit impact heeft op je gewrichten: je voeten blijven tijdens het bewegen op de pedalen staan.

6. Golf

Doordat je bij golfen in een rustig tempo flinke afstanden loopt, train je je beenspieren. Let er wel op dat je het karretje met golfclubs niet trekt, maar duwt: zo rek je je gewrichten niet uit.

7. Dansen

Beweeg je graag op muziek? Dansen is in veel gevallen prima te combineren met gewrichtsklachten. Zowel stijldansen als buikdansen zijn aanraders. Linedansen en tapdansen kun je beter niet doen: de bewegingen die je hierbij maakt, zijn te belastend.

Bouw de lichaamsbeweging rustig op

Het is belangrijk dat je het sporten rustig opbouwt, zodat je je gewrichten niet overbelast. Hou goed in de gaten of de klachten niet verergeren, want in dat geval kun je het beter even wat rustiger aandoen. Blijf sowieso de signalen van je lichaam goed in de gaten te houden zodat je zeker weet dat je niet te ver gaat. Spierpijn kan geen kwaad, maar wanneer de pijn in je gewrichten verergert, ben je te ver gegaan. Ook wanneer je gewrichten verder opzwellen, ben je te hard van stapel gegaan.

Een goede warming-up en cooling-down zijn belangrijk voor iedere sporter. Voor mensen met gewrichtspijn geldt dit dubbel en dwars. Bouw het sporten dus rustig op - en weer af. Rek en strek voor je gaat bewegen en verwarm je spieren desnoods nog iets verder op met een hot pack of kruik.

Het is verstandig om met je arts of fysiotherapeut te overleggen hoeveel lichaamsbeweging in jouw geval goed is. Ook kan hij of zij je adviseren bij de keuze van een geschikte sport.

Heb geduld

Weet dat het zo’n vier tot zes weken kan duren voor de effecten van je activiteiten en oefeningen merkbaar worden. Spieren versterk je nu eenmaal niet in een paar dagen, daar is gewoon wat tijd voor nodig. Geef dus niet te snel op.

Pijn bij bewegen? Voltaren helpt je

Bij lichte tot matige gewrichtspijn kun je Voltaren Emulgel Extra Sterk 2,32%* gebruiken om de pijn te verlichten. De Emulgel heeft niet alleen een pijnverlichtende, maar ook een ontstekingsremmende werking. De Emulgel zorgt ervoor dat het werkzame bestanddeel, diclofenac, snel doordringt in je huid en je pijnlijke gewrichten bereikt. Het product is prettig in gebruik doordat de gel gemakkelijk in te wrijven is en geen vettige bestanddelen bevat. Bovendien hoef je het maar 1 keer per 12 uur aan te brengen.

Zo ondersteunt Voltaren je actieve levensstijl.

*Voltaren Emulgel 2,32% gel (diclofenac diethylammonium) is een geneesmiddel bij gewrichtspijn van knie of vinger. Niet gebruiken als je ooit een allergische reactie hebt gehad voor diclofenac of andere medicijnen om pijn, koorts of ontsteking te behandelen of tijdens het derde trimester van de zwangerschap. Lees voor het kopen de aanwijzingen op de verpakking.

Ben jij benieuwd naar ons hele Voltaren assortiment? Ga dan snel naar de webshop!

van 0.00 22.99

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer