Hoe lang duurt de overgang?

Hoe lang duurt de overgang

Help, ik zit in de overgang!

Je hebt misschien vriendinnen al horen klagen over opvliegers en andere overgangsklachten. Maar dat het zo heftig zou kunnen zijn, had je niet verwacht.
Plotseling realiseer je je dat je misschien wel in de overgang (ook menopauze genoemd) zit. Je krijgt opvliegers en allerlei andere klachten. Je hoeft echt niet met die klachten rond te blijven lopen. Maar eerst … wat is de overgang en hoe lang duurt die?

Overgang naar niet meer vruchtbaar zijn

De overgang is een natuurlijk proces naar het volledig stoppen van je menstruatiecyclussen. Je bent dan niet meer vruchtbaar. Bij de meeste vrouwen vindt de overgang plaats tussen 45 en 55 jaar. Het kan ook al eerder beginnen. Helaas is niet precies aan te geven hoe lang het duurt, omdat het bij elke vrouw anders is. Sommige vrouwen ervaren 10 jaar lang overgangsklachten, anderen maar een paar jaar. Gemiddeld duurt de menopauze 5 jaar.

Strandwandeling

Welke klachten zijn er?

Opvliegers, waarbij je het plotseling heel warm krijgt en zelfs gaat zweten, is een veelvoorkomende klacht. Verder kan je last hebben van stemmingswisselingen en je zelfs depressief voelen. Je slaapt vaak niet goed, onder andere door die opvliegers. Je menstruatie wordt onregelmatig. Je kan een tijd helemaal geen menstruatie hebben of juist plotseling heel erg. Je vagina wordt droger, wat lastig is bij het vrijen.

Waarom zijn die klachten er?

Aan de ene kant geeft je lichaam aan dat je niet meer vruchtbaar hoeft te zijn, dus geen eicellen meer hoeft te produceren. Aan de andere kant vertelt het lichaam juist: neeee, je mag nog niet stoppen met eicellen maken. Je hormonen gaan een soort strijd met elkaar aan. Daardoor worden de klachten als opvliegers veroorzaakt.

Hoe weet je of je in de overgang bent?

Je kunt dit zelf thuis testen met de Test-Point Menopauze Test, die je gewoon bij Kruidvat kunt kopen. Deze snelle screeningstest wordt wereldwijd in laboratoria en door artsen gebruikt. De test toont aan of een bepaald hormoon, dat aangeeft dat je in de menopauze zit, in je urine aanwezig is.

Wat kun je doen?

Je hoeft echt niet met overgangsklachten rond te blijven lopen. Je kunt veel doen. We hebben de tips op een rijtje gezet.

Tip 1 - Praat erover!
Praat met lotgenoten. Je merkt dan dat je echt niet de enige bent. Je lotgenoten hebben vast tips die je kunnen helpen. Als de klachten je te gek worden, praat er dan over met je huisarts of een overgangsconsulente. Ze kunnen helpen met tips en eventueel medicijnen.

Tip 2 - Leef als een fit girl
Je lichaam maakt een moeilijke periode door. Je kunt het daarbij helpen door zo gezond mogelijk te leven. Ga meer bewegen en zoek je ontspanning, bijvoorbeeld in yoga. Gezond eten is heel belangrijk. Hou je gewicht en cholesterol onder controle. Gebruik liever niet te veel alcohol en stop helemaal met roken.

Tip 3 – Bereid je voor op opvliegers
De opvliegers zijn erg lastig. Hou er bij wat je ’s morgens aantrekt al rekening mee dat je het heel warm kunt krijgen. Doe bijvoorbeeld laagjes aan, zodat je een laagje uit kan trekken als je het te warm krijgt. Sommige vrouwen nemen een kleine ventilator of waaier mee om zich af te koelen als het nodig is. Helemaal geen gek idee!

Tip 4 - Neem iets (natuurlijks) tegen de klachten
Er zijn middelen, voorgeschreven door de huisarts, die je in de overgang kunnen ondersteunen. Maar je kunt ook baat hebben bij natuurlijke middelen. Zoals Kruidvat Overgang Capsules. De capsules bevatten een combinatie van natuurlijke plantenextracten van wilde yam, zilverkaars en kuisboom. Deze extracten ondersteunen bij overgangsverschijnselen als opvliegers, nachtelijk transpireren, wisselende stemmingen en innerlijke onrust.

En verder, hold on … het gaat weer over. Het heet niet voor niets overgang!

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer