Het verschil tussen het keto-dieet en Atkins

Het verschil tussen het Keto-dieet en Atkins header

Passen Atkins producten in je ketogeen-dieet?

Je hebt vast wel eens gehoord van mensen die afvallen met het keto-dieet. Wat is dat keto-dieet precies? Waarom val je er van af? En wat is het verschil met het bekende low carb dieet van Atkins? Je leest het hier!

Wat is ketose?

Bij een keto-dieet breng je je lichaam in ketose. Ketose, ook wel ketogenese genoemd, is een bepaalde stand van je lichaam waarin je overschakelt van koolhydratenverbranding naar vetverbranding. Normaal gesproken zijn koolhydraten je belangrijkste voedingsbron voor energie. Als je niet genoeg koolhydraten binnenkrijgt, zoekt je lichaam een andere energiebron: vet. Als je lichaam je vetreserves gaat verbranden om aan energie te komen, komen ketonen vrij. Vandaar de naam ketose.

Hoe kom je in ketogenese?

Om in de ketose-stand te komen moet je minder koolhydraten eten. Koolhydraten zitten bijvoorbeeld in brood, graanproducten, aardappelen, rijst en pasta.

Het moment waarop je lichaam overschakelt van koolhydraatverbranding op vetverbranding verschilt per persoon, maar gemiddeld ligt de grens op ongeveer 40 gram koolhydraten per dag. Dat betekent dus dat een gemiddeld lichaam bij een inname van 40 gram koolhydraten per dag vet gaat gebruiken als bron van energie. Die grens kan bij jou anders liggen. Als je bijvoorbeeld veel sport, ligt de grens vaak hoger.

Wat is het Atkins-dieet?

Het Atkins-dieet is het bekendste koolhydraatarme dieet. Het is ontwikkeld door een Amerikaanse cardioloog, dr. Atkins. Bij dit low carb dieet eet je weinig koolhydraten, maar juist veel vetten en eiwitten (vlees, kaas, eieren, room, boter en mayonaise).

Het Atkins-dieet bestaat uit vier fasen, waarvan de eerste de strengste is. Tijdens deze fase eet je maximaal 20 gram koolhydraten per dag. In de volgende fases ga je meer koolhydraten eten.

Wat is het verschil tussen het keto-dieet en het Atkins-dieet?

Het ketogeen dieet kun je zien als de eerste en tweede fase van Atkins. Bij het keto-dieet blijf je altijd onder de grens van circa 40 gram koolhydraten en blijft het aandeel vetten met circa 70% ook hoog. Atkins introduceert, afhankelijk van je doel, geleidelijk meer koolhydraten in je eetpatroon. Daarom is Atkins over het algemeen wat eenvoudiger vol te houden. Je kunt het zien als een leefstijl, het eten van minder koolhydraten wordt een gewoonte.

Het verschil tussen het Keto-dieet en Atkins-sfeerbeeld

Atkins producten in je Keto-dieet

Volg je het keto-dieet, dan kun je prima een koolhydraatarme Atkins-reep eten. Tel hiervoor de netto koolhydraten van de reep op bij de rest van de koolhydraten die je die dag eet.

Producten als Atkins brood, muesli, wraps en pasta bevatten iets meer koolhydraten per portie dan een reep. Het is een kwestie van uitproberen in hoeverre je daarmee in ketose blijft. Natuurlijk is dat altijd afhankelijk van de portiegrootte.

Benieuwd naar wat Atkins allemaal te bieden heeft? Bij Kruidvat vind je een hele range aan lekkere, verantwoorde producten met weinig koolhydraten. Van brownie repen tot crunchy muesli en van tortila wraps tot broodmix. Zo hoef je in je low carb dieet eigenlijk niks lekkers te missen! Ga snel naar de webshop!

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer