Droge en vermoeide ogen door thuiswerken?

Header_Droge en vermoeide ogen door thuiswerken

5 tips om je ogen rust te geven

Blijf zoveel mogelijk thuis en werk thuis als dat mogelijk is. Dat is het advies dat je nu veel hoort. Er is een grote kans dat jij hierdoor meer én langer achter beeldschermen zit dan normaal. Al dat turen naar je beeldscherm kan ervoor zorgen dat je ogen vermoeid raken en droog aanvoelen.

Wees lief voor je ogen

Het is niet gek dat je last van je ogen krijgt als je lang achter een beeldscherm zit. Dit komt doordat je ogen hard aan het werk zijn. Ze moeten zich inspannen om de kleine lettertjes en beelden van dichtbij goed te kunnen zien. Ook heb je op zo’n scherm vaak te maken met spiegelingen en reflecties. Je ogen zijn dus veel aan het corrigeren. Om het voor je ogen wat aangenamer te maken, krijg je van ons wat tips:

Tip 1: Knipper wat vaker met je ogen

Knipperen is goed voor je ogen. Het zorgt er namelijk voor dat je oogvocht goed verspreidt over je oog. Als je naar een scherm kijkt dan knipper je veel minder vaak met je ogen. Soms wel 4 keer minder per minuut dan normaal. Hierdoor heb je meer kans op droge en geïrriteerde ogen. Dit kun je dus voor zijn door bewust vaker met je ogen te knipperen. Er zijn ook A.Vogel Oogdruppels Extra intensief* die je ogen extra bevochtigen als je droge of vermoeide ogen hebt.

Tip 2: Gun je ogen wat rust

Ga je wazig zien? Dan zit je vast al een tijd naar je scherm te kijken. Als je van je scherm wegkijkt, passen je ogen zich van bijziend naar verziend aan. Dat kan soms eventjes duren, waardoor je wat minder scherp ziet. Het kan wel een signaal zijn dat je ogen even wat rust nodig hebben. De tip is om na elke 20 minuten je ogen even een korte pauze te gunnen door de volgende tip op te volgen.

Tip 3: Staar even voor je uit

Als je even in de verte kijkt dan ontspant de ooglens zich weer even. Als je dit regelmatig doet, dan kun het beeldschermwerk wat langer volhouden. Als je oog zich langdurig moet inspannen dan zal je oog eerder vermoeid zijn. Als je af en toe even voor je uitstaart, zul je merken dat je het langer volhoudt.

Tip 4: Houd afstand

Nee, je hoeft geen anderhalve meter afstand van je beeldscherm te houden. Een armlengte is voldoende. Als je op gaat letten, zal je merken dat je beeldscherm vaak dichterbij is dan dat. Je ogen moeten zich dan meer inspannen om de kleine lettertjes en beelden van dichtbij goed te kunnen zien. Het lezen van een smartphone is zelfs nog een tikje inspannender voor je ogen.

Sfeerbeeld-Droge en vermoeide ogen door thuiswerken

Tip 5: Zet het licht van je scherm minder fel

Computers, tv’s en smartphones bevatten schermen die blauw licht uitstralen. Dit zorgt ervoor dat je alles op je scherm goed kan zien en lezen. Het kan er soms echter ook voor zorgen dat je ogen eerder moe worden. Je kunt er daarom ook voor kiezen om het licht van je scherm wat minder fel te zetten of een blauwlicht filterbril te dragen. Ook zijn er speciale apps voor een blauwlichtfilter.

*Medisch hulpmiddel. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.

Ben jij benieuwd naar ons hele optiek assortiment? Ga dan snel naar de webshop!

van 0.00 12.59

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer