De werking van magnesium

Lucovitaal-magnesium-header

Weet jij wat magnesium allemaal doet?

Roep je magnesium en iedereen weet gelijk dat het mineraal belangrijk is voor je spieren. Maar weet je dat magnesium essentieel is voor heel veel lichaamsfuncties?

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal ofwel mineraal zout dat je lichaam niet zelf aan kan maken. Je moet het via je voeding binnenkrijgen. Magnesium valt onder de macro-mineralen. Dat betekent dat je lichaam er veel van nodig heeft, in vergelijking met sporenelementen, waarvan je maar heel weinig nodig hebt.

Wat doet magnesium?

Magnesium is betrokken bij heel veel processen in je lichaam. We zetten een aantal van deze zaken voor je op een rijtje.

Magnesium is betrokken bij:

  • de ontspanning van spieren, bloedvaten & zenuwen;
  • biochemische processen in het lichaam;
  • de energieproductie;
  • de opbouw van eiwitten en nieuwe cellen;
  • de weerstand tegen stress en spanning;
  • het geheugen en de concentratie;
  • het in leven houden van cellen en het functioneren ervan;
  • zenuwprikkels en functie van de spieren;
  • regulatie van andere mineralen in het lichaam zoals calcium, zink, kalium en vitamine D.
van 0.00 10.29

Waar zit magnesium in?

Magnesium komt voor in allerlei (groene groenten) zoals spinazie, boerenkool, broccoli, noten zoals amandelen en walnoten, peulvruchten zoals kikkererwten en allerlei bonensoorten, zilvervliesrijst, allerlei soorten vis en natuurlijk de veelgeprezen avocado! Weet je ook dat er veel magnesium zit in (rauwe) cacao. Een mooi excuus om af en toe van een lekker stukje pure chocolade te genieten.

Wanneer heb je een magnesiumtekort?

Dat een magnesiumtekort leidt tot problemen met de spieren, heb je vast al wel eens gehoord. Maar een magnesiumtekort kan meer problemen geven. Symptomen van een magnesiumtekort zijn angst, nervositeit, hoofdpijn, een slechte weerstand, stress en concentratieproblemen. Ook kun je erg moe zijn, zonder dat je een oorzaak aan kunt wijzen.

Waardoor wordt een magnesiumtekort veroorzaakt?

Er zijn diverse redenen waardoor je een magnesiumtekort kunt krijgen. Zo hebben het gebruik van veel koolzuurhoudende (fris)dranken, koffie, alcohol en suiker een negatieve invloed. De magnesiumvoorraad wordt namelijk via je nieren geregeld waarop het gebruik van veel frisdranken, koffie, alcohol en suiker weer invloed heeft. Verder lopen mensen die veel stress hebben of een grote operatie hebben ondergaan kans op een magnesiumtekort.

Hoe krijg je voldoende magnesium binnen?

Gezond en gevarieerd eten is natuurlijk de sleutel om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Wees daarnaast matig met frisdranken, koffie, suiker en alcohol. Je kunt overwegen naast een gezonde voeding een voedingssupplement te gebruiken zoals Lucovitaal Magnesium Vitaminen Compleet. Dit is ook een complete dagelijkse multivitamine met een extra hoge dosering magnesium.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer