De invloed van stress op je slaap

Sleepzz-Valdispert-header

Zo kom je uit die vicieuze cirkel

Je hebt een drukke dag gehad en eindelijk ben je thuis. Snel weer op tijd op bed, want morgen heb je weer een drukke dag voor de boeg. Maar als je eenmaal ligt, lijken je hersenen overuren te draaien en lukt het je maar niet om in slaap te vallen. Doordat je minder slaapt, ben je de volgende dag vermoeid en voel je je sneller gestrest. Herkenbaar? Voor veel mensen is het moeilijk om uit deze vicieuze cirkel te stappen. Onze tips helpen je daarbij.

Slapen met stress

Slapen na een dag vol stressmomenten is vaak lastig. Je bent wel moe, ligt in bed, maar je hersenen draaien ondertussen overuren om alles van de dag te verwerken. Vaak wordt dit veroorzaakt doordat je overdag te weinig rust hebt genomen. Je hersenen hebben hierdoor niet de kans gehad om alles te verwerken en gaan dit doen zodra ze er de tijd voor vinden. En dat is vaak het moment waarop je eigenlijk wil slapen.

Als je te weinig slaapt, voel je je overdag meer vermoeid, ben je sneller geïrriteerd en ervaar je sneller momenten van stress. Hierdoor krijgt je hoofd weer niet de rust die het nodig heeft en beland je uiteindelijk in een vicieuze cirkel. Maar hoe kom je hier weer uit?

7 tips om de vicieuze cirkel te doorbreken

Wil je rust in je hoofd creëren en de vicieuze cirkel waarin je bent beland doorbreken? Deze tips helpen je daarbij:

1.Neem elke dag voldoende pauzes. Neem de tijd om te genieten van je eten en neem daarnaast nog enkele korte pauzes op een dag. Neem even afstand van dat wat stress en onrust veroorzaakt en geef je hersenen zo een momentje van rust. Dit helpt ze om de dingen te verwerken.
2. Focus je op één ding tegelijk. Vaak laat je je overdag makkelijk storen en afleiden. Op je werk ben je net met dat ene belangrijke document bezig als je collega binnenkomt met de vraag of je even tussendoor iets voor hem wilt doen. Thuis ben je druk aan het koken en ondertussen je boodschappenlijstje voor de volgende dag aan het maken en volg je half het nieuws op de tv. Dit veroorzaakt chaos en onrust in je hoofd. Probeer je elke keer op één ding te focussen en het andere later te doen. Zo krijg je rust.
3. Laat je niet opslokken door je werk of huishouden. Ben jij soms ook zo geconcentreerd bezig dat je vergeet om naar het toilet te gaan of niet merkt dat je last van je rug hebt gekregen? Probeer dit te vermijden. Zorg terwijl je bezig bent ook altijd goed voor jezelf en blijf je bewust van je lichaam.

Sleepzz-Valdispert-sfeerbeeld

4. Ga voordat je gaat slapen een stukje wandelen. Dit is heerlijk om je hoofd nog even leeg te maken. Ook overdag helpt even lopen je om tot rust te komen.
5. Heb je moeite om in slaap te vallen? Ga dan schaapjes tellen. Het klinkt misschien gek, maar het helpt je om je even op één ding te concentreren. Als je niet van schaapjes houdt, kan je ook bewust op je ademhaling gaan letten tot je je rustiger voelt worden.
6. Lig je ’s nachts vaak te piekeren? Neem dan overdag even de tijd voor deze gedachten. Maak een lijstje met de dingen die je nog moet doen en denk na over oplossingen voor problemen waar je tegenaan loopt. Zo hoef je hier ’s nachts niet van wakker te liggen.
7. Ondersteuning nodig? Valdispert Dag & Nacht bestaat uit een dagtablet voor stresssituaties en innerlijke onrust overdag en een nachttablet voor onrust in de nacht. Valeriaanwortel- en rhodiolaextract zorgen voor ontspanning tijdens je dag en houden je alert in stresssituaties. Valeriaanwortelextract en melatonine zorgen voor een natuurlijke nachtrust.

Ben jij benieuwd naar ons hele assortiment? Ga dan snel naar de webshop!

van 0.00 17.99

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer