Alles over vitamine B12

Vitamine B12

Heb jij vitamine B12 nodig?

Vitamine B12 is vooral bekend als de vitamine voor vegetariërs en veganisten. Deze vitamine komt namelijk alleen voor in dierlijke producten. Als je weinig of geen dierlijke producten eet, ligt een tekort op de loer. Maar ook ouderen, zwangere vrouwen en flexitariërs hebben een verhoogd risico op een tekort. We vertellen je er alles over.

Waarom heb je vitamine B12 nodig?

Vitamine B12 is belangrijk voor de vorming van je rode bloedcellen en een goede werking van je zenuwstelsel. Vitamine B12 draagt daarnaast bij aan de vermindering van vermoeidheid. Ook is de vitamine goed voor de gemoedstoestand, concentratie, leerprestaties, geheugen en geestelijke energie. Vitamine B12 heeft de mooie bijnaam energievitamine gekregen omdat ze het energieniveau ondersteunt.

Wat gebeurt er bij een tekort aan vitamine B12?

Vitamine B12 zit voornamelijk in dierlijke producten zoals vlees, eieren, melk(producten) en vis. Als je geen of weinig dierlijke producten eet, kun je te weinig vitamine B12 binnenkrijgen. Je kunt je voorstellen dat dit voorkomt bij vegetariërs en veganisten, maar ook bij flexitariërs (parttime vegetariërs die enkele dagen per week geen vlees eten). Daarnaast kan het voorkomen dat ouderen en mensen met maag- of darmproblemen niet altijd voldoende B12 opnemen via hun voeding.

van 0.00 4.69

Vitamine B12 en foliumzuur

Wist je dat foliumzuur en vitamine B12 een soort samenwerkingsverband hebben binnen je lichaam? Een tekort aan vitamine B12 kan dan ook tekort aan foliumzuur veroorzaken. Net als B12 is ook foliumzuur goed voor het geheugen en de concentratie.

Vooral zwangere vrouwen krijgen het advies om extra foliumzuur te slikken. Maar wist je dat je lichaam dan ook meer vitamine B12 nodig heeft? Ben je zwanger of wil je zwanger worden, zorg dan dat je naast je foliumzuur ook voldoende vitamine B12 binnenkrijgt via je voeding of (eventueel aangevuld) met een supplement. Meer weten? Lees Waarom foliumzuur voordelen heeft voor iedereen.

Voor wie is extra vitamine B12 belangrijk?

Soms is het aan te raden extra vitamine B12 te slikken. Hieronder zie je voor wie dat is.

Vegetariërs, flexitariërs en veganisten
Je krijgt vitamine B12 voornamelijk binnen via dierlijke producten zoals zuivel, vlees en eieren. Maar vegetariërs, flexitariërs en veganisten eten deze producten minder of helemaal niet. Het is daarom goed om je voeding aan te vullen met een voedingssupplement met vitamine B12, zoals Kruidvat Vitamine B12 Tabletten of voor een hogere dosering Kruidvat Vitamine B12 1000 μg Tabletten.

Zwangere vrouwen
Zwangere vrouwen slikken meestal extra foliumzuur. Je lichaam heeft dan ook meer vitamine B12 nodig. Slik daarom een voedingssupplement met vitamine B12.

Ouderen
Ouderen nemen vitamine B12 uit voeding niet altijd goed op. Overleg dan met je huisarts of het verstandig is om extra vitamine B12 te slikken.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer