9 handige tips bij opvliegers tijdens de overgang

header overgang

Voorkom opvliegers en nachtelijk transpireren

Je goed voorbereiden op de overgang is geen overbodige luxe. Zo kom je tijdens deze periode van je leven niet voor verrassingen te staan. Hier gaan we in op twee van de meest voorkomende overgangsverschijnselen: opvliegers en nachtzweten.

Onze tip: Ervaar jij stemmingswisselingen, opvliegers en nachtzweten? Dan is de tweevoudige formule van Ymea Dag & Nacht een goede hulp voor jou als aanvulling op de voeding.

van 0.00 23.99
Ymea Overgang Dag & Nacht Capsules

64 stuks - Overgang

Ymea Overgang Dag & Nacht Capsules

Bekende overgangsverschijnselen

De overgang is de periode waarin je lichaam van vruchtbaar naar niet langer vruchtbaar gaat. Je hormonen veranderen en gaan op zoek naar een nieuwe balans. Hierdoor ervaar je verschillende overgangsverschijnselen, waaronder opvliegers en nachtelijk transpireren.

Maar liefst 80% van de vrouwen heeft last van opvliegers. Hiervan heeft de helft minstens één keer per dag een opvlieger. Daarnaast hebben drie op de vijf vrouwen last van overmatig zweten tijdens de nacht. Dit kan vaak langere tijd aanhouden, bij sommige vrouwen zelfs wel elf jaar lang. Tijd om wat dieper op deze twee overgangsklachten in te gaan.

Wat zijn opvliegers?

Tijdens de overgang maakt je lichaam minder oestrogeen aan. Dit hormoon is onder meer verantwoordelijk voor het deel van je hersenen dat je lichaamstemperatuur aanstuurt. Dit gedeelte wordt de hypofyse genoemd. Tijdens de overgang raakt de hypofyse ontregeld en reageert deze soms verkeerd op een signaal. Je lichaam denkt dan dat het oververhit raakt en opent je bloedvaten om de warmte kwijt te raken. Dit noem je een opvlieger.

Een opvlieger kan een paar minuten aanhouden. Als je lichaam merkt dat je temperatuur te laag wordt, krijg je soms koude rillingen of kippenvel. Opvliegers ontstaan op ieder moment van de dag. Als ze ’s nachts ontstaan, ervaar je nachtelijk transpireren.

rond sfeerbeeld overgang

Wat is nachtzweten?

Veel vrouwen zweten tijdens de overgang meer dan normaal. Overdag noem je dit overmatig zweten een opvlieger, ’s nachts heb je het over nachtelijk zweten. Omdat je lichaam door de hormoonwisselingen denkt dat de temperatuur te hoog is, begin je te zweten. Zo raakt je lichaam warmte kwijt. ’s Nachts voelt dit vaak vervelend en houdt het je uit je slaap.

Tips bij opvliegers en nachtelijk zweten

Opvliegers en nachtelijk transpireren zijn vaak vervelend. Gelukkig kun je deze overgangsverschijnselen met deze tips wat verzachten:

  • Draag luchtige (nacht)kleding van natuurlijke materialen zoals katoen. Draag overdag veel laagjes zodat je wat uit kan trekken als je het warm hebt. Kies ’s nachts voor een goed ademende stof.
  • Gebruik ademend beddengoed en zorg ervoor dat je slaapkamer koel en goed geventileerd is.
  • Douche niet te heet.
  • Vrouwen die roken, hebben vaker opvliegers. Stop daarom met roken.
  • Beweeg elke dag voldoende. Vrouwen die dit doen hebben minder opvliegers en de opvliegers die zij wel krijgen, duren minder lang.
  • Let op je voeding. Koffie, thee, sterk gekruid voedsel en alcohol kunnen ervoor zorgen dat je meer zweet en sneller last hebt van opvliegers.
  • Heb je een opvlieger? Houd dan een natte doek of glas ijskoud water tegen de binnenkant van je polsen, ellebogen of achterkant van je nek. De opvlieger gaat dan sneller weg.
  • Let goed op je ademhaling. Voel je een opvlieger aankomen? Adem dan in door je neus en uit door je mond.
  • De tweevoudige formule van Ymea Dag & Nacht ondersteunt bij overgangsverschijnselen als nachtelijk transpireren1* en draagt bij aan goede nachtrust2*. Ymea is geschikt voor langdurig gebruik.

1Salie
2Valeriaan
*Evaluatie gezondheidsclaims is lopende.

Het ondersteunt bij de overgang:

  • Salie helpt bij opvliegers, stemmingswisselingen en prikkelbare gevoelens*.
  • Rozewortel helpt bij vermoeidheid en stresssituaties*.
  • Citroenmelisse draagt bij aan ontspanning*.
  • Vitamine B6 helpt je hormonale activiteit te regelen.

Het helpt bij een goede nachtrust:

  • Salie helpt bij nachtelijk transpireren en rusteloze gevoelens*.
  • Valeriaan helpt om lekker te slapen en uitgerust wakker te worden*.
  • Vitamine B6 helpt je hormonale activiteit te regelen.

*Evaluatie gezondheidsclaim is lopende.

Benieuwd naar het hele Ymea assortiment? Ga dan gelijk naar de webshop of bestel jouw Ymea Dag & Nacht direct hieronder.

KAG-nr. 24-0819-3502

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer