7 tips om een jetlag te voorkomen

7 Tips om een jetlag te voorkomen

Zo heb je het minst last van een jetlag

Tijd voor vakantie! Even geen werk, huishouden en zorgen, alleen maar genieten en ontspannen. De wereld ontdekken en weer nieuwe energie opdoen. Helaas hoort bij verre reizen ook die vervelende jetlag. En die komt altijd op de meest vervelende momenten. Hoe herken en voorkom je een jetlag?

Wat is een jetlag?

Ritme en regelmaat zijn erg belangrijk in ons leven. Ons lichaam werkt met een ingebouwde 24-uurs klok. Als je naar een andere tijdzone reist, verstoor je je biologische ritme. Je voelt je moe en traag. Door de vermoeiende lange vlucht en de reis naar een andere tijdzone heb je een grote kans op een jetlag.

De symptomen van een jetlag

Je herkent een jetlag aan hoofdpijn, vermoeidheid, onrustig slapen, verstopping of juist, diarree, stemmingswisselingen en concentratieproblemen. Ben je recent op reis geweest en heb je last van één of meerdere van deze symptomen? Dan heb je waarschijnlijk een jetlag. Je bent uit je ritme en voelt je niet zo energiek als anders. En dat terwijl je net op vakantie bent geweest! Heel vervelend.

Hoe voorkom je een jetlag?

Je wil je vakantie natuurlijk niet laten verpesten door een jetlag. Zo verklein je de kans op een jetlag:

  • Pas je dagelijkse ritme alvast aan aan het land waar je naartoe gaat. Ga eerder naar bed als je naar het oosten reist, en later als je naar het westen gaat.
  • Stress verergert je jetlag. Ga daarom goed voorbereid op pad. Check online vast in, maak een inpaklijst en zet je wekker op tijd.
  • Water doet wonderen. Drink alvast een ruime hoeveelheid water om je lichaam te laten wennen. Het wordt vast vaker gezegd, maar het helpt echt!
  • Geniet op je vakantiebestemming direct zo veel mogelijk van de zon (vergeet niet je goed in te smeren!). Je biologische klok went zo sneller aan het nieuwe ritme.
  • Ga je voor een korte periode naar het buitenland? Kijk of het lukt om je eigen ritme aan te houden in plaats van het ritme van het land waar je bent. Als je slechts drie of vier dagen op reis gaat, kan dit de moeite waard zijn.
  • Sommige mensen gebruiken slaaptabletten om beter te kunnen slapen bij een jetlag. Vraag hierover advies bij je huisarts of apotheker.
  • Als je weer thuis ben, is het goed om wat slaap in te halen. Geef jezelf daarom minimaal een dag rust om te relaxen. Bijvoorbeeld met je favoriete serie!

En vergeet natuurlijk niet van je vakantie (na) te genieten!

Lees ook: Zo blijf je fit op vakantie!

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer