5 tips voor een betere weerstand

Weerstand

De R zit weer in de maand

Het is weer de tijd van het jaar. Zodra de R in de maand zit, voel je het al aankomen. Je weerstand gaat omlaag en griep en verkoudheid liggen weer op de loer. Zorg daarom het hele jaar door goed voor je weerstand met onze tips.

Wat is een goede weerstand?
Als je een goede weerstand hebt, verdedigt je lichaam zich tegen bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. Je afweersysteem werkt dan goed en houdt kwade indringers buiten de deur.

Maar als je weerstand omlaag gaat, zien bacteriën en virussen de kans om je lichaam binnen te dringen. Je afweersysteem is dan niet tegen ze opgewassen en je wordt sneller ziek.

Wat veroorzaakt een lage weerstand?
Er zijn verschillende factoren die voor een lagere weerstand kunnen zorgen. De belangrijkste zijn:

  • Stress
  • Ongezonde voeding
  • Slaaptekort
  • Een stoornis in het afweersysteem
  • Medicijngebruik

Hoe merk je dat je een lage weerstand hebt?
Als je een lage weerstand hebt, ben je vatbaarder voor bijvoorbeeld griep en verkoudheid. Ook voel je je vaak zieker en heb je heftigere klachten dan mensen met een betere weerstand.

Verbeter je weerstand
Gelukkig kun je je weerstand verhogen. Het is belangrijk om het hele jaar door goed voor je weerstand te zorgen. Zo ben je minder vatbaar voor griep en verkoudheid. Met deze tips zorg je goed voor jezelf en je weerstand:

  • Eet gezond en gevarieerd. Zorg dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt en drink elke dag genoeg water.
  • Beweeg elke dag minimaal een half uur.
  • Vermijd stress en zorg voor voldoende rust en ontspanning.
  • Zorg voor een regelmatig slaapritme en voldoende slaap.
  • Leef gezond. Vermijd ongezonde gewoonten zoals roken.

Naast deze tips zijn er ook middelen om je weerstand te ondersteunen:

Reageer