5 tips tegen keukentafelschouders

Header_5 tips tegen keukentafelschouders

Last van je schouders, nek en rug na een dag thuiswerken?

Hele dagen (en weekenden) thuis zijn, lesgeven aan de kinderen, je eigen werk zo goed en zo kwaad als het kan doen én het ook nog een beetje gezellig houden. Dat zorgt ervoor dat je ineens veel meer tijd aan de keukentafel doorbrengt dan anders. En dat betekent vaak: stijve spieren in je rug, schouders en nek, met allerlei vervelende ongemakken tot gevolg. Hier ontdek je 5 tips tegen deze keukentafelschouders.

1. Creëer een zo optimaal mogelijke werkplek

Het is moeilijk om thuis een ergonomisch verantwoorde werkplek te maken. Toch helpt een beetje creativiteit je hierbij. Een extra (dun) kussen in je stoel zorgt voor extra zithoogte en een kussen in je rug voor extra ondersteuning. Een schoenendoos onder je voeten zorgt voor een betere houding van je benen en daarmee dus een betere doorbloeding. Een apart toetsenbord voor je laptop geeft ruimte om je laptop op ooghoogte te plaatsen.

2. Beweeg, beweeg, beweeg

Gebruik je een stappenteller? Dan heb je vast wel gezien dat je veel minder stappen zet dan op een normale werkdag op kantoor. Al die kleine stukjes van je huis naar de auto, kantoor, een vergadering of een collega lijken weinig, maar het scheelt enorm. Probeer daarom vaker bewust te lopen. Bijvoorbeeld voor een kopje thee, een wasje of doe bewust een aantal korte oefeningen om je spieren te ontspannen.

3. Zet bewegen in je agenda

Ging je normaal gesproken een rondje wandelen tijdens de lunch? Doe dat dan nu ook. Lukt dat niet? Plan dan een korte sessie met spierversterkende oefeningen in je pauze. Zo komt je bloedsomloop op gang en dat is goed voor het herstel van je stijve spieren. Ook zorgen sterke spieren ervoor dat je minder snel klachten hebt. Dubbel voordeel dus!

4. Gebruik een spierwrijfmiddel

Gebruik ter ondersteuning van je stijve en gespannen spieren een spierwrijfmiddel, bijvoorbeeld Midalgan Extra Warm + Magnesium. Het Extra Warm-effect zorgt voor een betere doorbloeding van je spieren en bevordert zo het herstel. Ook zorgt de warmte voor een prettig ontspannen effect. Midalgan Extra Warm + Magnesium heeft een aangename geur, plakt niet en trekt snel in. Zo kun je het makkelijk aanbrengen voor je begint met werken of wanneer je merkt dat je spieren stijf worden.

5. Houd het gezellig

En dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kan ook stress of een negatieve sfeer voor lichamelijke ongemakken zoals gespannen schouders zorgen. Merk je dat je gespannen bent? Doe bewust een paar minuten ademhalingsoefeningen waarbij je bewust je schouders ontspant en laat zakken.

Sfeerbeeld -5 tips tegen keukentafelschouders

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer