5 dingen die je thuis kunt doen om spierpijn te voorkomen

Header_5 dingen die je thuis kunt doen om spierpijn te voorkomen

Hoe voorkom je spierpijn na het sporten?

Heb je een fanatieke (thuis)work-out gedaan? Dan bestaat er de kans dat je dat morgen gaat voelen in je spieren. Bij spierpijn zijn je spieren vaak overbelast geraakt. Het beste wat je dan kunt doen, is ze rust geven. Maar er is meer! Ontdek hier nog 5 dingen die je eenvoudig thuis kunt doen om spierpijn te voorkomen.

Wat is spierpijn?

Spierpijn kent verschillende oorzaken, maar de belangrijkste is toch wel overbelasting van je spieren. Hierdoor hopen afvalstoffen zich op en worden je spieren stijf en pijnlijk. Spierpijn kan vervelend aanvoelen, maar gaat gelukkig meestal na een paar dagen weer over.

5 tips om spierpijn te voorkomen

Wil je spierpijn voorkomen? Volg dan deze tips:

  • Eet voldoende eiwitten en koolhydraten. Proteïnen zijn goed voor het herstellen van je spieren, evenals koolhydraten. En dat is precies wat je na het sporten nodig hebt. Zorg daarom na fysieke inspanning voor een eiwitrijke maaltijd met voldoende koolhydraten.
  • Eet bosbessen na het sporten. Deze zitten boordevol voedingsstoffen en helpen bij het afvoeren van afvalstoffen uit je lichaam.
  •  

  • Blijf genoeg drinken. Ook tijdens het sporten is dat belangrijk. Water is het beste. Door genoeg water te drinken blijven je spieren ook soepeler.
  •  

  • Zorg voor een goede warming-up en cooling down. Ben je gemotiveerd en wil je direct fanatiek aan de slag? Wacht daar dan toch even mee en geef je spieren de tijd om op te warmen. Loop in een wat hoger tempo warm voordat je gaat hardlopen en doe wat rek- en strekoefeningen. Ben je klaar met sporten? Plof dan niet direct op de bank, maar stretch nog wat en geef je lichaam de kans om rustig af te koelen.
Sfeerbeeld-5 dingen die je thuis kunt doen om spierpijn te voorkomen
  • Plan regelmatig een rustdagje in. En dat hoeft niet te betekenen dat je de dag in bed blijft liggen, maar houdt wel in dat je even niet fanatiek gaat sporten. Een wandeling is wel aan te raden. Zo werk je namelijk actief aan het herstel van je spieren en maak je ze uiteindelijk sterker. En dat betekent de volgende keer minder spierpijn.

Veel succes!

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer