4 dingen die je nog niet wist over vetzuren

header vetzuren

Visvetzuren zijn gezond

Vette vis bevat gezonde visvetzuren. Het Voedingscentrum adviseert daarom om twee keer per week vis te eten, waarvan één keer in de week vette vis. Deze bevat namelijk gezonde vetzuren. Hier vind je 4 interessante feitjes over vetzuren.

Onze tip: Lucovitaal Omega 3-6 Super Visolie draagt bij tot een normale werking van het hart en tot de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen en een normale hersenfunctie.

van 0.00 13.36

1 – Vetzuren zijn belangrijke voedingsstoffen

Vetzuren zoals omega 3 en 6 zijn belangrijk voedingsstoffen. Deze vetzuren zijn goede, onverzadigde vetten. Je lichaam heeft deze essentiële vetzuren nodig. Je lichaam maakt ze zelf niet aan en het is daarom belangrijk om deze via je voeding binnen te krijgen.

2 – Zowel omega 3 als omega 6 zijn belangrijk

Veel mensen kennen de omega 3-vetzuren. Maar wist je dat omega 6-vetzuren ook belangrijk zijn? Beide hebben hun eigen positieve kenmerken.

Omega 3:

  • Remt ontstekingen;
  • Is goed voor je hart- en bloedvaten;
  • Bevordert een gezonde bloedsuikerspiegel;
  • Is goed voor je hersenen.

Je vindt omega 3-vetzuren in bijvoorbeeld lijnzaad, chiazaad, walnoten en vette vis zoals zalm en makreel.

Omega 6:

  • Remt de aanmaak van cholesterol;
  • Versterkt je afweersysteem.

Omega 6-vetzuren vind je in zonnebloemolie, hennepolie en diverse andere soorten olie.

Daarnaast heeft je lichaam ook nog omega 9-vetzuren nodig. Deze maakt je lichaam zelf aan. Het valt daarom niet onder essentiële vetzuren.

vetzuren rond sfeerbeeld

3 – Kies de juiste verhouding

Je lichaam heeft alle vetzuren nodig. Ze werken nauw met elkaar samen. Het is daarom belangrijk om voldoende van alle omega’s binnen te krijgen.

De Gezondheidsraad adviseert een dagelijkse inname van 450 milligram omega 3-vetzuren. Als je twee keer per week vis eet, waarvan één keer vette vis, voldoe je aan dit advies. Daarnaast heeft iemand van alle calorieën die hij per dag binnenkrijgt 2% linolzuur nodig. Dit is het bekendste omega 6-vetzuur. De meeste mensen krijgen deze hoeveelheid via hun voeding binnen.

4 – Vetzuren zitten ook in andere voeding

Goede vetzuren vind je vooral in vette vis. Hou je niet van vis of ben je vegetariër? Ook dan is het belangrijk om voldoende omega 3 binnen te krijgen. Gelukkig zit dit vetzuur ook in bijvoorbeeld walnoten en sommige margarines.

Daarnaast kan je je voeding ook aanvullen met een supplement. Lucovitaal Omega 3-6 Super Visolie bevat naast een hoge dosering omega 3 ook omega 6 en vitamine E. De omega 3-vetzuren EPA en DHA zijn goed voor het hart (een gunstig effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA). Bovendien is DHA goed voor de hersenfunctie en het gezichtsvermogen (een gunstig effect krijg je bij een dagelijkse inname van 250 mg DHA). De visolie bevat daarnaast vitamine E. Deze vitamine helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Bestel jouw Lucovitaal Omega 3-6 Super Visolie meteen hieronder:

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer