3 gezonde voordelen van koolhydraatarm eten

header- Atkins - 3 gezonde voordelen van koolhydraatarm eten

Waarom werkt een koolhydraatarm dieet?

Brood, pasta, rijst en aardappelen zitten vol koolhydraten, zeker de witte varianten. Als je minder koolhydraten gaat eten, val je vaak af. Je bloedsuikerspiegel schommelt dan minder en je hebt minder zin in suikers. Veel mensen kiezen daarom voor een koolhydraatarm dieet. Maar wat zijn de voordelen van dit dieet? Je ontdekt ze hier.

Hoe eet je minder koolhydraten?

Minder koolhydraten eten klinkt waarschijnlijke simpeler dan dat het is. Want het is soms best lastig om helemaal geen brood, rijst, aardappelen en pasta te eten. Gelukkig helpt het ook al om koolhydraten te verminderen. Dit doe je door zo min mogelijk koek, gebak, snoep, frisdrank en vruchtensappen te nemen. Kies daarnaast altijd voor volkorenbrood en -pasta en zilvervliesrijst. Eet verder voldoende groente, fruit en peulvruchten.

De voordelen van een koolhydraatarm dieet

Ga je minder koolhydraten eten? Dan zijn dit de belangrijkste voordelen:

  • Je valt af, zeker als je net begint met het beperken van je koolhydraten. Je bloedsuikerspiegel schommelt minder en je lichaam gaat zijn eigen vetreserves aanspreken. Hierdoor verbrand je vet en val je af. Het is goed om hierbij wel eiwitrijk te eten. Eiwitten geven je namelijk een vol gevoel en zorgen voor het behoud van je spieren.
  • Je ‘goede’ cholesterol verhoogt. Er zijn twee soorten cholesterol: het ‘goede’ HDL-cholesterol en het ‘slechte’ LDL-cholesterol. Het is belangrijk dat je voldoende van de goede variant binnenkrijgt. Je lichaam heeft deze vetsoort namelijk nodig om goed te functioneren.
  • Je bloedsuikerspiegel blijft stabiel. Je lichaam gaat hierdoor minder vet opslaan en je voelt je energieker. Ook heb je hierdoor minder vaak lekkere trek en dat helpt bij het afvallen.
Sfeerbeeld 2 - Atkins - 3 gezonde voordelen van koolhydraatarm eten

Koolhydraatarm recept: wraps met zalm en avocado

Wil jij het koolhydraatarme dieet een kans geven en zo minder koolhydraten binnen krijgen? Wij helpen je met dit handige recept.

Hiermee maak je in slechts vijf minuten koolhydraatarme lunchwraps met zalm en avocado.
1. Smeer de wrap in met roomkaas.
2. Leg de plakjes zalm in het midden van de wrap.
3. Smeer wat mayonaise op de zalm.
4. Snij de avocado in reepjes en leg deze op de zalm met mayo.
5. Leg hier als laatste nog wat rucola op.
6. Rol de wrap stevig op en snij hem in stukjes.

Eet smakelijk!

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer