Kruidvat Blog

Zwanger? Hier moet je vanaf nu op letten

zwanger-hier-moet-je-vanaf-nu-op-letten-header

Waar moet je op letten als je zwanger bent?

Gefeliciteerd, je bent zwanger! En nu? Je leven gaat veranderen, te beginnen met negen maanden zwangerschap. Een heel leuke tijd, maar ook een tijd waarin je niet alles kan doen wat je normaal doet. Om je hierbij te helpen, hebben we voor je uitgezocht waar je precies op moet letten als je zwanger bent.

Sporten en bewegen

Bewegen is belangrijk, ook als je zwanger bent. Als je voor je zwangerschap regelmatig ging sporten, hoef je daar nu dus zeker niet mee te stoppen. Wees wel voorzichtig, zeker bij sporten waarbij je het risico loopt om te vallen of bij contactsporten.

Geef altijd bij je sportinstructeur of trainer aan dat je zwanger bent. Hij of zij kan hier dan rekening mee houden. Soms is het bijvoorbeeld beter om alleen nog maar te trainen, maar even niet mee te doen aan de wedstrijden. Vaak kan je je eigen sport gewoon blijven beoefenen, maar in sommige gevallen is het beter om iets anders te gaan doen. Kies dan bijvoorbeeld voor yoga, zwemmen of wandelen.

Voeding

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om goed op je voeding te letten. Je moet nu tenslotte niet alleen goed voor jezelf zorgen, maar ook voor het kindje in je buik. Voor twee eten is zeker niet nodig, maar gezond en gevarieerd eten is wel belangrijk. Zo krijgt je kindje alle voedingsstoffen binnen die hij of zij nodig heeft om goed te groeien.

Het is niet verstandig om tijdens je zwangerschap af te willen vallen. Zowel jij als je baby krijgen dan niet genoeg voedingsstoffen binnen. Ook breekt je lichaam tijdens het afvallen vetweefsel af. De afvalstoffen die hierbij vrijkomen gaan via je bloed naar je kindje.

Als je zwanger bent, mag je niet meer alles eten wat je normaal misschien wel eet. Zo moet je rauw vlees vermijden en ook oppassen met rauwe vis. Ook mag je geen kazen eten waarin rauwe melk is verwerkt. Daarnaast is het verstandig om geen cafeïne te drinken als je in verwachting bent. Denk hierbij aan koffie en energiedrankjes. In thee zit vaak ook cafeïne, maar gelukkig in een kleinere hoeveelheid. Probeer het aantal kopjes thee dat je drinkt wel te beperken tot maximaal vier op een dag of kies voor een variant zonder cafeïne zoals bijvoorbeeld kruidenthee.

zwanger-hier-moet-je-vanaf-nu-op-letten-sfeerbeeld

Alcohol drinken als je zwanger bent is een no go. Dit kan namelijk schadelijk zijn voor je kindje. Zelfs één of twee glaasjes per dag zorgen er bijvoorbeeld al voor dat je kindje een lager geboortegewicht heeft. Drink daarom tijdens je hele zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding geen alcohol. Ook moet je niet roken. De schadelijk stoffen uit de sigaret gaan rechtstreeks naar je kindje. Je kindje krijgt hierdoor minder voedingsstoffen en zuurstof en ontwikkelt minder goed.

Medicijngebruik

Gebruik je medicijnen? Dan is het belangrijk om met je huisarts te overleggen of je deze ook kan gebruiken tijdens je zwangerschap. Heb je hoofdpijn of andere pijnklachten en wil je een paracetamol slikken? Dat kan gewoon. Raadpleeg voor andere pijnstillers altijd eerst je huisarts. Ook als je vitamines, voedingssupplementen en kruidenpreparaten gebruikt, is het verstandig dit te overleggen met je huisarts. Het is wel altijd aan te raden om foliumzuur te slikken. Slik dit als je zwanger wil worden en in de eerste tien weken van je zwangerschap. Dit verkleint de kans op een kindje met een open schedel en open rug.

Geef ook aan je tandarts door dat je zwanger bent. Een verdoving is gelukkig meestal geen probleem, maar röntgenfoto’s zijn minder verstandig. Dit kan namelijk ernstige gevolgen hebben voor je kindje. Stel je tweejaarlijkse controlefoto’s daarom uit tot na je zwangerschap.

Werken

Als je zwanger bent, werk je door tot vier à zes weken voor je bevalling. Daarna ga je met zwangerschapsverlof. Afhankelijk van wat voor je werk je doet, is het wel belangrijk om op te letten dat je niet te lang achter elkaar staat of zit.

Door de hormonale veranderingen heb je tijdens je zwangerschap meer kans op trombose. Als je zittend werk doet, is het daarom goed om regelmatig even een rondje te lopen. Ga even thee halen of maak een praatje met een collega. Te lang staan is ook niet goed voor je. Je krijgt dan last van je rug, gewrichten en bekken. Het is daarom het beste om het staan en zitten af te wisselen. Vraagt je werk van je om veel te staan? Vraag dan bij je leidinggevende naar mogelijke oplossingen.

zwanger-hier-moet-je-vanaf-nu-op-letten-sfeerbeeld2

Kom je na je werk thuis en wil je nog even tuinieren? Zorg er dan voor dat je altijd handschoenen draagt of laat het in de tuin werken aan je partner over. Als je eigen kat of een van de buurtkatten zijn behoefte in je tuin heeft gedaan, kan je toxoplasmose oplopen. Deze parasiet is gevaarlijk voor je kindje. Om die reden mag je de kattenbak ook niet verschonen en kun je het bezoekje aan lammetjes of kleine geitjes ook beter even uitstellen.

Op vakantie en dagjes weg

Wil je voor jullie kleintje komt nog even met z’n tweetjes weg? Lekker! Maar ook tijdens je vakantie zijn er een paar dingen waar je op moet letten. Zo moet je goed oppassen met de zon. Je huid reageert namelijk anders op het zonlicht doordat je zwanger bent. Je huid kan vlekkerig bruin worden of je krijgt pigmentvlekken in je gezicht. Dit noem je ook wel een zwangerschapsmasker. Smeer jezelf daarom altijd in met een zonnecrème met een hoge beschermingsfactor en probeer zoveel mogelijk in de schaduw te zitten.

Wil je een cruise of vliegvakantie boeken? Hou er dan rekening mee dat je vanaf 24 tot 28 weken zwangerschap niet meer mee mag. Per rederij en vliegtuigmaatschappij verschilt dit. Dit is om te voorkomen dat de bevalling op het cruiseschip of in het vliegtuig begint of er complicaties optreden. Check daarom altijd van tevoren wat de regels zijn.

Gaan jullie in de winter altijd op wintersport? Dan kun je natuurlijk gewoon gezellig mee. Maar vanaf de twaalfde zwangerschapsweek is het niet meer verstandig om te gaan skiën of snowboarden. Het risico om te vallen is dan te groot en je kindje zit dan niet meer veilig verstopt achter je schaambeen, wat tot de twaalfde week nog wel zo is.

Blijf je liever wat dichter bij huis en wil je een dagje naar de sauna? Dan is het verstandig om je relaxdagje misschien wel even uit te stellen. In de eerste drie maanden van je zwangerschap kunnen de warmte en temperatuurverschillen voor een aangeboren afwijking bij je kindje zorgen. Ook aan het eind van je zwangerschap is het niet meer verstandig om naar de sauna te gaan. Soms heb je dan al een beetje ontsluiting en dit vergroot het risico op een infectie. Tussen de vierde en achtste maand van je zwangerschap kan je wel gaan, maar moet je voorzichtig zijn. Je reageert misschien anders op de warmte dan normaal. Ga dus niet op de heetste plek zitten en blijf minder langer in de sauna dan normaal.

Als je een dagje naar een pretpark gaat, kun je gelukkig meer dan alleen ijsjes halen voor iedereen en toekijken. Sommige attracties kun je prima in. Sla alleen wel de attracties over met een veiligheidsbeugel voor je buik en ga niet in de achtbaan. Dit geeft je een adrenalinekick en hogere bloeddruk en dat wil je je kindje niet aan doen.

close

Vorige

Wat moet je regelen als je zwanger bent?
close

Volgende

Is je baby verkouden? Met deze tips help je j...