Kruidvat Blog

Welke groente en fruit geef je bij de eerste hapjes?

vaste voeding baby

Alles over pap, groente- en fruithapjes voor je baby

Het eerste hapje is echt een mijlpaal voor je baby. En misschien is dat ook wel spannend voor jou. Heel normaal dat je je afvraagt waar je goed aan doet. Want welke vaste babyvoeding geef je? En welke groente- en fruitsoorten zijn geschikt als eerste hapje? Je ontdekt het hier.

Wanneer begin je met vaste voeding?

Officieel is het advies om pas vanaf 6 maanden met bijvoeding te beginnen. Maar sommige kinderen zijn al eerder aan vaste voeding toe. Een baby jonger dan 4 maanden mag nog geen vaste voeding. Is je kindje tussen de 4 en 6 maanden en wil je al beginnen met vaste voeding? Overleg dan met je huisarts of consultatiebureau.

Meer weten? Lees hier wanneer je baby klaar is voor zijn eerste hapjes.

Pap

Pap van rijstebloem of maïsmeel komt qua smaak het dichtst bij de smaak van melk en is dus niet zo vreemd voor je kleintje. Rijstepap en pap van maïsmeel zijn heel licht verteerbaar. Pap van granen, zoals tarwe of havermout, bevat meer vezels. De hoeveelheid vezels kun je het beste geleidelijk opbouwen. Let wel op dat je een variant kiest zonder suiker of zout.

Omdat Olvarit Rijstebloem uit pure ingrediënten bestaat en mild van smaak is, is het een goede keuze voor een eerste papje.

Fruithapje

Fruit is een bron van vitaminen en vezels voor je kleintje. Hij zal er waarschijnlijk met smaak van eten. Voor het eerste fruithapje kun je het beste beginnen met zachte fruitsoorten, zoals peer, banaan, perzik en meloen. Met een staafmixer of blender pureer je het fruit zo fijn dat er geen stukjes meer in zitten. Pas trouwens op met kiwi: deze vrucht mag je je kindje pas na 6 maanden geven.

baby vaste voeding

Onderweg? Of geen tijd om zelf iets te maken? Er zijn ook uitstekende kant-en-klare fruithapjes, zoals Kruidvat 6+ Maanden Peer Perzik Ananas Fruithapje.

Groentehapje

Wil je je kleintje geleidelijk kennis laten maken met verschillende groentesmaken? Geef je kindje dan in het begin vooral gekookte en gepureerde groenten, zoals wortel en pompoen. Is je kindje hieraan gewend, dan kun je ook andere smaken introduceren, zoals gekookte linzen, courgette en avocado. Je kunt na verloop van tijd ook wat steviger ingrediënten aan de warme babymaaltijd toevoegen, zoals fijngesneden of gepureerde vis of vlees, pasta, linzen, rijst of hardgekookt ei. Let voor de grap eens op je eigen mond of op die van je partner wanneer je je kleintje voert: grote kans dat je ‘meehapt’!

Kruidvat heeft ook handige kant-en-klare biologische groentehapjes. Bijvoorbeeld Kruidvat Bio 8+ Maanden Pompoen en Kip met Rijst Maaltijd.

Smaken die voor jou al heel gewoon zijn, zijn voor je baby compleet nieuw. Je kindje moet ze leren herkennen en waarderen. Sommige smaken zal hij of zij in één keer lekker vinden, andere zal je baby meerdere keren moeten proeven voordat hij ze lekker vindt. Je kunt je kindje helpen om smaken te leren onderscheiden door hem of haar in het begin één smaak per keer aan te bieden. Zo kan je kindje langzaam aan de smaken wennen.

Ben jij benieuwd naar ons hele babyvoeding assortiment? Ga dan snel naar de webshop!

close

Vorige

Hooikoortsmedicijnen gebruiken tijdens je zwa...
close

Volgende

Blaasontsteking tijdens je zwangerschap: wat ...