Alles over ongewenst urineverlies rondom je zwangerschap

Zwangerschap incontinentie

Veel vrouwen hebben last van zwangerschapsincontinentie

Tijdens je zwangerschap krijgt je lichaam flink wat te verduren. Je groeiende buik drukt steeds meer op je blaas en je bekkenbodem. Als je lacht of niest, kan je dan wat druppeltjes urine verliezen. Best vervelend en vooral ongemakkelijk! Gelukkig gaat het weer over.

Zwangerschapsincontinentie

Urineverlies tijdens je zwangerschap wordt ook wel zwangerschapsincontinentie genoemd. Veel vrouwen hebben hier mee te maken. Gelukkig is het meestal maar tijdelijk, maar je kunt je er wel ongemakkelijk bij voelen.

Hoe ontstaat urineverlies tijdens je zwangerschap?

Als je zwanger bent, verwerkt je lichaam meer bloed dan normaal. Hierdoor komt er veel vocht in je blaas. Boven je blaas zit je baarmoeder. Deze wordt tijdens je zwangerschap steeds groter en zwaarder en gaat op je blaas drukken. Je bekkenbodemspieren proberen dit op te vangen, maar als de druk groter wordt dan je bekkenbodemspieren aankunnen, verlies je urine.

Je lichaam maakt daarnaast een speciaal zwangerschapshormoon aan. Door dit hormoon kan de sluitspier van je plasbuis verslappen. Als je lacht, hoest of iets tilt verlies je daarom soms ongewenst wat urine.

Zwangerschap incontinentie

Urineverlies na de bevalling

Ook na de bevalling hebben sommige vrouwen last van ongewenst urineverlies. Door de inspanningen tijdens het persen, verslappen je bekkenbodemspieren. Je hebt hierdoor minder controle over je blaas en kan wat urine verliezen. Dit wordt ook wel stressincontinentie of inspanningsincontinentie genoemd.

Is je kindje met een tangverlossing gehaald? Dan kan je blaasspier beschadigd zijn. Ook kan er een lek in je blaas of plasbuis ontstaan. Als gevolg hiervan kun je last krijgen van volledige incontinentie.

Wat doe je tegen ongewenst urineverlies?

Onthoud dat zwangerschapsincontinentie meestal maar tijdelijk is, al is het wel heel vervelend. Met deze tips ga je ongewenst urineverlies tegen:

  • Eet niet te veel citrusfruit, tomaten en gekruid eten.
  • Drink voldoende. Zo voorkom je een blaasontsteking. Hierbij wordt je blaas namelijk nog actiever.
  • Krijg meer controle over je blaas en doe regelmatig oefeningen voor je bekkenbodemspieren. Als je deze spieren 3 tot 6 maanden regelmatig traint, vermindert of verdwijnt het urineverlies.

Bekijk uit de categorie Baby & Kind ook:

Reageer