6 tips voor de voorbereiding op je bevalling

Voorbereiding bevalling

Zo bereid je je voor op je bevalling

Je zit in de laatste weken van je zwangerschap, spannend! Want of het nu je eerste kindje is of je al eens eerder bevallen bent, je weet dat er een flinke klus wacht. Maar wat is nu een goede voorbereiding op de bevalling?

Daarvoor kun je het beste de tip uit de wereld van de marathonlopers gebruiken. Die trainen namelijk vanaf zo’n twee weken tot het moment suprême helemaal NIET! Ook voor jou geldt: de beste voorbereiding is ontspanning.

Dus ga nog een keer lekker uit eten, slaap zo lang mogelijk (voor zover nog mogelijk met je dikke buik) en spaar je energie voor straks. Dan kun je de bevalling beter aan.

We hebben de beste voorbereidingstips op een rij gezet.

Tip 1. Voorbereiden op de bevalling - ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen helpen je niet alleen om nu te ontspannen, ze helpen je straks ook bij het opvangen van de weeën. Oefen daarom de ademhalingsoefeningen van je zwangerschapsgym of -yoga nog een keer of zoek naar oefeningen op internet. Vraag je partner om mee te oefenen. Dan kan die je straks helpen als je het ‘in het heetst van de strijd’ tijdens de bevalling even niet meer weet.

Een voorbeeld van een ademhalingsoefening
Maak het jezelf makkelijk met ondersteunende kussens. Zet eventueel wat ontspannende muziek op. Haal heel diep adem, laat los en voel hoe je spieren zich ontspannen. Span de spieren in je voeten een paar seconden en laat weer los. Doe dit vervolgens een voor een met je kuiten, armen enzovoorts. Stap voor stap ga je helemaal naar het bovenste deel van je lichaam tot de spieren in je gezicht (je mag een gekke bek trekken ;). Het gaat er vooral om dat je je bewust bent van het opbouwen en loslaten van de spanning in je spieren. Ook je kindje zal het voelen wanneer je steeds ‘zwaarder’ en meer ontspannen wordt.

Bevalling relaxen

Tip 2. Voorbereiden op de bevalling - massage

Masseren kan enorm helpen te ontspannen en pijn te verlichten. De bedoeling is niet dat je spieren worden gekneed maar juist dat de bloedcirculatie wordt bevorderd. Het masseren moet daarom met zachte, vloeiende bewegingen gebeuren, en alleen daar waar het voor jou goed voelt. Tijdens de bevalling kan een massage ook helpen om je focus te verleggen van de pijnlijke weeën naar ontspanning. Vooral in combinatie met een warm bad of een warme douche kan een massage enorm helpen. Hier ligt natuurlijk een mooie taak voor je partner die je vast met liefde wil masseren.

Bevalling partner

Tip 3. Voorbereiden op de bevalling - geboorteplan schrijven

Iedereen is anders en iedereen verwacht iets anders van de bevalling. Daarom kun je een geboorteplan schrijven. Daarin zet je voor o.a. je verloskundige en andere zorgverleners hoe je de bevalling voor je ziet. Bijvoorbeeld in welke houding je wil bevallen, of je pijnbestrijding wil en of je je baby zelf wil aanpakken. Zet er ook in wie de navelstreng door mag knippen en of je borstvoeding wil geven. Spreek alles van tevoren door met bijvoorbeeld je verloskundige. Want als je eenmaal midden in de bevalling zit, is het lastig dit nog te bespreken.

Tip 4. Voorbereiden op de bevalling - praten over onzekerheden

Gaat de bevalling straks wel goed? Zal mijn kindje gezond zijn? Word ik wel een goede moeder? Kijk je de ene keer enorm uit naar het moeder zijn en kan het je een andere keer gestolen worden? Het zijn allemaal dingen die door je hoofd kunnen spoken. Dat is echt niet raar. Praat erover met je partner, vriendinnen die al een baby hebben of je moeder. Je zult zien dat je niet de enige bent met onzekerheden en stemmingswisselingen. Ook angstig zijn voor de bevalling is heel normaal. Schaam je er niet voor, dan kan je je ook weer beter ontspannen.

Tip 5. Voorbereiden op de bevalling - slapen!

Slaap zoveel mogelijk nu het nog kan! Het zal niet meevallen met die dikke buik, maar met de volgende tips lukt het wel.

  • Probeer aromatherapie. Je ruikt meer als je zwanger bent en een ontspannende geur kan je helpen. Gebruik bijvoorbeeld etherische olie of een geurkaars.
  • Eet ’s avonds licht. Bijvoorbeeld een lichte avondmaaltijd en eventueel een lichte snack later op de avond.
  • Steeds weer moeten plassen is zo’n gedoe! Drink liever na 20.00 uur niet meer, behalve een glas warme melk voor het slapengaan.
  • Bewegen helpt echt beter te slapen. Laat het bootcampen maar even achterwege, maar een wandeling is een goed idee.
  • ‘Rewind’ voor het slapengaan. Zorg dat je niet te veel drukte om je heen hebt. Een boek lezen helpt je meer relaxen dan de tv of je telefoon.
  • Denk je steeds aan de dingen die je nog moet doen? Niet erg. Leg een notitieblok naast je bed en schrijf het op, dan kun je het daarna loslaten.

Tip 6. Voorbereiden op de bevalling - flexibel zijn

Misschien loopt het straks allemaal anders dan je gehoopt had. Wilde je thuis in je eigen omgeving bevallen, maar moet je onverwacht naar het ziekenhuis. Dan heeft het niet veel zin om daar lang over te piekeren. Bedenk je van tevoren dat zo’n scenario er altijd in kan zitten. Laat het gewoon over je heen komen. Als je dat van tevoren beseft, ben je er toch een beetje op voorbereid en voel je je hopelijk meer ontspannen.

Bekijk uit de categorie Baby & Kind ook:

Reageer