5 feitjes over vitamines tijdens de zwangerschap

Vitaminen zwangerschap

Vitamines en zwangerschap

Tijdens de zwangerschap geef je je baby door gezond te eten en leven de beste start. Maar je lichaam kan in deze tijd wel een steuntje in de rug gebruiken. Ook na de bevalling kunnen jij en je kindje wat extra vitamines goed gebruiken. We zetten vijf belangrijke feitjes over vitamines tijdens en na de zwangerschap op een rij.

van 0.00 8.29

1. Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de vroege ontwikkeling van je baby.

De Gezondheidsraad adviseert al vóór je zwangerschap je dagelijkse voeding aan te vullen met 400 microgram foliumzuur – vanaf 4 weken voor de vermoedelijke conceptie tot en met 10 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie. Ook vitamine D is belangrijk voor je baby. Het heeft een goede invloed op de botaanmaak. De Gezondheidsraad adviseert de voeding tijdens de zwangerschap aan te vullen met dagelijks 10 microgram extra vitamine D.

2.Tijdens je zwangerschap heb je tot 40% meer vitamines en 20% meer mineralen nodig.

Je baby krijgt via jouw voeding alle benodigde vitamines en mineralen binnen. Dat betekent niet dat je twee keer zoveel moet eten, maar wel dat je als het ware twee keer zo goed moet eten.

3. Na de bevalling heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen van deze topprestatie.

Een aanvulling met specifieke vitamines en mineralen helpt je na de bevalling om je weerstand te ondersteunen (vitamine C en D ) en je opnieuw fit te voelen (vitamine B2, B3, B5, B6, ijzer en magnesium).

4. Als je borstvoeding geeft, heb je 45% meer vitamine A en 55% meer vitamine C nodig.

Je behoefte aan jodium is bijna verdubbeld en aan zink zelfs meer dan verdubbeld. Ook van ijzer heb je 33% meer nodig, dit geldt ook voor foliumzuur. Net als tijdens je zwangerschap heb je tijdens de borstvoedingsperiode 400 mg foliumzuur nodig. Dat is meer dan er in normale voeding zit.

Vitaminen na bevalling

5. Vul de voeding van je baby aan met vitamine D en K.

Borstvoeding is de beste voeding voor je baby. Het bevat bijna alle voedingsstoffen die je baby de eerste zes maanden nodig heeft. De uitzonderingen hierop zijn vitamine K en vitamine D. Zo is vitamine K onmisbaar na de geboorte omdat baby’s zelf nog niet goed in staat zijn voldoende vitamine K aan te maken via de darmen. Voor baby’s die borstvoeding krijgen is er daarom het advies van de gezondheidsraad dagelijks 150ug vitamine K te geven. Vitamine K helpt bij een goed verloop van de bloedstolling. Vitamine D is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van de botten.

Geef je flesvoeding? Dan is het niet nodig om extra vitamine K te geven. Dit is al aan de voeding toegevoegd. Je moet dan nog wel dagelijks 10 mcg (microgram) vitamine D extra geven.

Bekijk uit de categorie Baby & Kind ook:

Reageer