12 tips tegen zwangerschapsmisselijkheid

Header - 12 tips tegen zwangerschapsmisselijkheid

Wat doe je tegen ochtendmisselijkheid?

Wanneer je eten ziet, ruikt of er zelfs maar aan denkt, voel je de misselijkheid al opkomen. Voor veel zwangere vrouwen is dit in de eerste twaalf weken van de zwangerschap de realiteit. Met deze twaalf handige tips helpen wij je bij deze zwangerschapsmisselijkheid.

Wat is zwangerschapsmisselijkheid?

Ongeveer 50% tot 70% van de vrouwen heeft in het eerste trimester van de zwangerschap last van misselijkheid. De symptomen van zwangerschapsmisselijkheid zijn in de ochtend vaak het ergst. Daarom wordt dit zwangerschapsverschijnsel vaak ook wel ochtendmisselijkheid genoemd. Maar als je hier last van hebt, kun je je op ieder moment van de dag misselijkheid voelen en soms zelfs moeten overgeven.

Wat veroorzaakt de misselijkheid?

Als je in verwachting bent, maakt je lichaam het zwangerschapshormoon humaan choriongonadotrofine (hCG) aan. Dit kan de misselijkheid veroorzaken. Maar ook stress, vermoeidheid, verhoogde maagzuren en een lagere bloedsuikerspiegel zijn mogelijke oorzaken van zwangerschapsmisselijkheid.

Wat te doen bij zwangerschapsmisselijkheid?

Als je je misselijk voelt, is dat heel vervelend en kan dit je belemmeren in je dagelijkse bezigheden. Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om (ochtend)misselijkheid te voorkomen en te verminderen. Deze tips helpen bij zwangerschapsmisselijkheid:

  • Voorkom ochtendmisselijkheid door wat crackers of rijstwafels naast je bed te leggen. Eet deze op voordat je uit bed gaat. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel en voel je je minder misselijk.
  • Sta rustig op. Hoef je er niet op een vaste tijd uit? Doe het dan rustig aan en sta pas op als je er klaar voor bent. Het is geen probleem als je dan wat langer slaapt. Je lichaam kan de rust goed gebruiken.
  • Hou je bloedsuikerspiegel overdag stabiel door vijf of zes keer per dag een kleinere portie te eten.
  • Ga je een dagje weg? Neem dan altijd iets te eten mee zodat je nooit een lege maag hebt.
  • Vet, zuur, pittig en zwaar voedsel kan je maagwand irriteren en de misselijkheid erger maken. Laat dit eten daarom liever staan.
Sfeerbeeld - 12 tips tegen zwangerschapsmisselijkheid
  • Zin in een hartige of zoete snack? Kies dan voor iets hartigs. Dit is milder voor je maag.
  • Neem licht verteerbaar voedsel zoals yoghurt, smoothies, verse sappen en vetarme volkorengranen.
  • Blijf voldoende water drinken, zodat je niet uitdroogt.
  • Ga sterke geuren uit de weg. Sterke geuren versterken je misselijkheid vaak.
  • Voel je je misselijk? Ga dan even naar buiten. Frisse lucht is goed voor je. Ben je binnen aan het werk? Zorg er dan voor dat de ruimte goed geventileerd is.
  • Gember helpt tegen misselijkheid. Maak bijvoorbeeld elke dag een kopje gemberthee.
  • Probeer stress en drukte zoveel mogelijk te vermijden.

 
Het goede nieuws is dat je je vanaf de vierde maand van je zwangerschap vaak minder misselijk voelt. Houdt je zwangerschapsmisselijkheid toch langer aan of ben je zo extreem misselijk dat je alles er steeds uitgooit? Neem dan contact op met je huisarts.

Bekijk uit de categorie Baby & Kind ook:

Reageer